Jármű fajta váltás

 

Személy- és tehergépkocsiként egyaránt használt alvázra épített járművek

Személyszállító járműből tehergépkocsi létrehozása esetén a gyári kivitel létrehozására kell törekedni. A jármű rakodóterén lévő (vagy megmaradó) ablakokat védeni kell (ráccsal vagy korláttal) az áruval szemben, továbbá megfelelő védelmet kell biztosítani a vezető és a szállítható személyek részére.

A személy- és teherszállításra egyaránt alkalmas járművek típusbizonyítványaiban a személygépkocsi és a tehergépkocsi kategória megjelölés is szerepel. Amennyiben a tulajdonos a jármű kategóriájának megváltoztatását kéri, ez átalakítási engedélyezési eljárás keretében teljesíthető. Meg kell követelni, hogy a kivitel típusbizonyítványban rögzítettek szerinti legyen.

Az átalakítás során a jármű fajtája csak abban az esetben változtatható meg, ha az átalakítás során keletkező járműfajta az átalakításra kerülő típus gyári változataként is létezik; motorkerékpár segédmotorkerékpárrá ebben az esetben sem alakítható át.

  1. évi CX. törvény alkalmazásában átalakítás: a közúti gépjármű olyan műszaki megváltoztatása, amelynek eredményeként az e törvény hatálya alá nem tartozó gépjárműből személygépkocsi vagy motorkerékpár jön létre, illetőleg a személygépkocsi vagy a motorkerékpár más adókategóriába kerül;

személygépkocsi: a Kereskedelmi Vámtarifának az adózás rendjéről szóló törvényben (a továbbiakban: Art.) szereplő időpont szerinti állapota alapján a 8703 vámtarifaszám alá tartozó jármű, ide nem értve a mentőautót, a halottszállító kocsit és az e törvény szerinti motorkerékpárt;

Egyes gépjárműveknek az e vtsz. alá történő osztályozását néhány olyan jellemző alapján lehet elvégezni, amelyek arra utalnak, hogy a járműveket inkább áruszállításra tervezték, mint személyek szállítására (8703 vtsz.). Ezek a jellemzők különösen az olyan gépjárművek áruosztályozásánál hasznosak, melyek bruttó tömege általában 5 tonnánál kisebb, amelyeknek általában áruszállításra használt elkülönített zárt hátsó raktere vagy nyitott hátsó platója van, de hátul lehet bennük biztonsági öv, rögzítési pont vagy utaskényelmi berendezés nélküli ülőpad, amely teljesen az oldalfalra hajtható, hogy a teljes hátsó rakteret áruszállításra lehessen használni. Ebbe a kategóriába tartoznak a mindennapi életben „többcélú” járműveknek nevezett gépjárművek (például a „van” (furgon) típusú járművek, egyes szabadidős gépjárművek és pick-up típusú járművek).